|
1)
Šta je EURO<26?
Euro<26 je evropska omladinska kartica koja se izdaje od 1987.
godine.
Osnovu kartice čini grupa popusta ili beneficija druge prirode koje
kartica nudi svojim korisnicima, tj svim ljudima mladjim od 27 godina,
koji plate godišnju članarinu. Na ovaj način, utiče se direktno
na poboljašanje standarda mladih ljudi (popusti su zastupljeni u
svim oblastima koje su od interesa za mlade ljude- od prevoza, ishrane,
preko kulture i sporta pa do industrija odeće, obuće, čak i nameštaja).
1987. godine je poptpisan tzv. Lisabonski protokol izmedju distributera
6 nacionalnih omladinskih kartica sa ciljem da se popusti iz jedne
zemlje učine dostupnim mladima iz svih 6 zemalja. Ovaj princip reciprociteta
važenja popusta (beneficija) kartice poslužio je kao osnova za širenje
omladinskih kartica u Evropi, i stvaranju posebne asocijacije (
evropske asocijacije omladinskih kartica ili u originalu EYCA(European
Youth Card Association)) koja će se baviti koordinisanjem ovih aktivnosti
na nivou Evrope. Svaka nova zemlja, odnosno organizacija iz zemlje
(bilo vladina ili nevladina organizacija ili turistička agencija),
zainteresovana za uključivanje u šemu evropske omladinske kartice,
stoga, na početku svog rada potpisuje tzv Lisabonski sporazum, kojim
sve pogodnosti koje obezbedi na svojoj teritoriji za korisnike kartica
čini dostupnim i svim ostalim korisnicima EURO<26 iz cele Evrope.
Do 2003. godine je ova asocijacija brojala 60 članica iz 38 evropskih
zemalja. Zajedno, u 2003. godini one su imale 4.200.000 korisnika.
Od 1991. godine, EYCA je specijalnim, parcijalnim sporazumom, povezana
sa Savetom Evrope i Evropskim Parlamentom. Osnova ove saradnje je
težnja Saveta Evrope da motiviše mobilnost mladih ljudi, i na taj
način doprinese stvaranju tzv evropske svesti u ovoj populaciji.
Povećana pokretljivost mladih i na taj način upoznavanje drugih
kultura i naroda je jedan od osnovnih nacina za prevazilaženje nesporazuma
iz prošlosti. S toga, svaka od organizacija-izdavača EURO<26
preuzima i obavezu organizovanja velikog broja seminara, letnjih
školi i drugih druženja mladih ljudi iz cele Evrope.
2) Kako izgleda?
Postoji nekoliko tipova kartica:
a) KLASIČNA EURO<26 je oblika bilo koje kreditne kartice. Sledeći
prikaz je standardizovan za sve zemlje:
Na desnoj strani je simbol EYCA-e (Herkul sa zvezdicama).
U sredini su sledeći podaci:
- serijski broj (automatski odštampan u štampariji)
- datum isteka važnosti kartice (365 dana od dana učlanjavanja,
osim ukoliko korisnik u toku tih godinu dana ne puni 27. godinu.
U tom slucaju, važnost kartice je do 27. rodjendana, bez obzira
kada se korisnik učlanio ).
- datum rodjenja korisnika (bitno zbog prethodnog podatka)
- ime i prezime korisnika.
Datumi se upisuju u vidu : DAN (XX)/MESEC(YY)/GODINA(ZZ).
Na levoj strani je prostor za fotografiju korisnika (veličine kao
za ličnu kartu).
Na poledjini
kartice se nalazi oglasni prostor(slobodni dizajn).
b) KOMBINOVANA EURO<26 kartica. Dizajn prednje strane je kao
u prethodnom slučaju (standardizovan). Na zadnjom strani je kartica
neke parterske firme ( npr. skautska kartica, ili kartica ferijalnog
saveza)
c)KO-BREDNID EURO<26 kartica- kombinacija npr. kreditne kartice
neke banke sa EURO-m. O ovom slucaju se menja dizajn prednje strane
prema potrebi. Jedini fiksni element je SIMBOL kartice (Herkul sa
zvezdicama).
3) Da li karticu u ime deteta može da iskoristi roditelj
( ili da li može neko drugi da koristi karticu osim nosioca) ?
- U principu ne može! Kartica je IDENTIFIKACIONA, što znači da važi
samo na donosioca (odnosno na lice čiji su podaci unešeni u karticu).
Medjutim, u slučaju deteta, normalno je pretpostaviti da dete od
7 godina ne može da kupi od svog novca spavaću sobu,ili televizor,
pa je tako slobodna volja davaoca popusta kako će odreagovati
4) Ako odem u restoran sa drustvom, da li odobren popust
važi za celo drustvo,ili samo na moj račun?
- U principu ne. Medjutim, vlasniku restorana je u interesu da ima
veći promet, tako da bi trebalo da mu je u interesu da napravi veći
ceh, te da celom društvu da popust. Kao i u prethodnom slučaju medjutim,
on je u OBAVEZI da da popust korisniku, a sve ostalo je stvar njegove
dobre volje.
5) Kako da budem siguran da će mi popust zaista biti odobren?
- Sa svakim davocem popusta mi, kao asocijacija , potpisujemo poseban
ugovor, kojim se on obavezuje da svakom korisniku obezbedi odredjen
popust. Ukoliko medjutim, postoji problem, korisnici uvek mogu kontaktirati
EURO. Mi ćemo s naše strane ponovo skrenuti pažnju vlasniku radnje
na potpisani ugovor. Obratite pažnju da se pogotovu u restoranima
ili sportskim centrima može desiti da su zapošljeni novi ljudi (kelneri,
prodavci) koji nisu obavešteni o svim svojim obavezama, Zato je
bolje potražiti šefa sale i sa njim proveriti validnost popusta.
U svim slučajevima PROVERITE validnost popusta PRE nego što kupite
robu (usluge).
6) Kako da davalac popusta bude siguran da neće biti
zloupotreba?
-Kao prvo, zaštitna folija osigurava karticu od bilo kakvih zloupotreba.
Sve kartice se centralizovano štampaju u Italiji. Tom prilikom se
vrši višestruka zaštita kartica, tako da je bezbednost maksimalna.
Osnovni je problem vlasnika restorana ili drugih velikoprodaknih
centara, u kontroli osoblja (kako da spreči kelnera da prijavi korišćenje
10 kartica dnevno, a da ih je imao 2, te da razliku stavi sebi u
džep?). Za ovaj problem postoje u principu 2 rešenja:
a) da u priručniku odštampamo kupone koji bi važili u tom restoranu
(recimo 6 kupona na jednoj strani, koji bi uz karticu bili prezentovani
kelneru, te bi ovaj imao pravdanje pred nadređenim). Ova opcija
je za većinu davaoca popusta neprihvatljiva, buduci da se za ove
kupone koji se rade u punom koloru sa oglasom te firme u prirucniku
plaća
b) da vlasnicima EURO-a dostavimo posebne spiskove u koje bi oni
upisivali korisnike kartica u njihovom objektu. Ukoliko bi se neki
korisnik pojavljivao isuviše često, ili zbog bilo kog drugog razloga
vlasnik imao osnovanu sumnju u validnost neke kartice, vlasnik ima
pravo da nazove centralu EURO-a, gde se nalazi centralizovana baza
podataka o svim korisnicima. Mi možemo , na zahtev davaoca popusta,
i da pozovemo korisnika i da proverimo da li je kupovao u odredjenoj
radnji odredjenog dana.
7) Šta ako korisnik izgubi karticu?
Karticu je moguće ponovo izdati, ali se plaćaju tzv. manipulativni
troškovi od 150 dinara Procedura je sledeća:
a) kupac dolazi sa primerkom ugovora (koji je dobio prilikom kupovine
kartice) na određena prodajna mesta
b) na osnovu ugovora u kome , izmedju ostalog stoji i datum kupovine
i isteka važnosti kartice, izdaje se nova kartica (drugi serijski
broj!!)
c) da bi ovo bili moguce, sa korisnikom se zaključuje NOVI ugovor,
a u karticu se kao rok važnosti upisuje rok iz starog ugovora
d) u ovom slučaju, korisniku se daje SAMO kartica (bez priručnika),
e) naplaćuje se od korisnika 2.6 EURO-a
8) Kako da dodjem do liste popustodavoca u nekoj drugoj
zemlji u kojoj važi EURO<26?
Na našem sajtu (www.euro26.org.yu) imate link na evropski websajt
(www.euro26.org) . Sa ovog sajta imate pristup svim sajtovima naših
evropskih kolega. Na većini sajtova je i spisak popustodavaoca.
U svakom slučaju, pravo svakog korisnika kartice EURO<26 je da
stupi u kontakt za zastupnikom programa EURO<26 za zemlju u koju
namerava da putuje (svi kontakt podaci su ili na evropskom ili na
sajtu nacionalne organizacije-zastupnika). Organizacija-zastupnik
je u obavezi da korisniku na kućnu adresu besplatno pošalje vodič
kroz popuste te zemlje, ili da ukaže korisniku najbliže distributivno
mesto projekta EURO<26 mestu u kome će korisnik boraviti u inostrnstvu.
Korisnik na ovom distributivnom mestu dobija svoj besplatni primerak
vodiča kroz popuste zemlje u kojoj se nalazi.
|
|